Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
"An intimate, autobiographical novel of an alleged Harki Algerian family's exile from home and unwelcoming reception in France. A timely and moving tale of uprooting and resettlement, imprisonment and escape, persecution and loss, narrated by the daughter of an alleged Harki, an Algerian soldier who fought for the French during the Algerian War of Independence. It was the fate of such men to be twice exiled, first in their homeland after the war, and later in France, where fleeing Harki families sought refuge but instead faced contempt, discrimination, and exclusion. Zahia Rahmani blends reality and imagination in her writing, offering a fictionalized version of her own family's struggle. With ingenuity that defies categories and genre, the author delves deeply into her past with the immediacy of memoir, the reflection of essay, the artistry of fiction, and the relevance of reportage. From the unique perspective of the daughter of an accused Harki, she examines France's complex and controversial history with its former colony and offers new insight into the French civil riots of 2005. She makes a stirring plea for understanding between generations and cultures, and especially for an end to the destructive practice of condemning children for their fathers' actions and beliefs."--Page 2 of cover (flap).
Women immigrants --- Immigrant women --- Immigrants --- Rahmani, Zahia,
Choose an application
French literature (outside France) --- Islam --- gender issues --- identity --- Rahmani, Zahia
Choose an application
Religious studies --- Islam --- Sociology of culture --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Colonisation. Decolonisation --- Fiction --- Thematology --- Feminism --- Islam --- Colonialism --- Literature --- Writers --- Images of women --- Book --- Veil --- Rahmani, Zahia --- Zouari, Fawzia --- France
Choose an application
One hundred years after the founding of the École Coloniale Supérieure in Antwerp, the adjacent Middelheim Museum invites Sandrine Colard, researcher and curator, to conceive an exhibition that probes silenced histories of colonialism in a site-specific way. For Colard, the term Congoville encompasses the tangible and intangible urban traces of the colony, not on the African continent but in 21st-century Belgium: a school building, a park, imperial myths, and citizens of African descent. In the exhibition and this adjoining publication, the concept Congoville is the starting point for 15 contemporary artists to address colonial history and ponder its aftereffects as black flâneurs walking through a postcolonial city.00Due to the multitude of perspectives and voices, this book is both a catalogue and a reference work comprised of artistic and academic contributions. Together, the participating artists and invited authors unfold the blueprint of 'Congoville', an imaginary city that still subconsciously affects us, but also encourages us to envision a decolonial utopia. With contributions by: Pieter Boons, Sandrine Colard, Filip De Boeck, Bas De Roo, Nadia Yala Kisukidi, Sorana Munsya & Léonard Pongo, Herman Van Goethem, Sara Weyns, Nabilla Ait Daoud. Participating artists: Sammy Baloji, Bodys Isek Kingelez, Maurice Mbikayi, Jean Katambayi, KinAct Collective, Simone Leigh, Hank Willis Thomas, Zahia Rahmani, Ibrahim Mahama, Ângela Ferreira, Kapwani Kiwanga, Sven Augustijnen, Pascale Marthine Tayou, Elisabetta Benassi, Pélagie Gbaguidi. Exhibition: Middelheim Museum, Antwerp, Belgium (29.5-3.10.2021). Een eeuw na de oprichting van de École Coloniale Supérieure in Antwerpen nodigt het naburige Middelheimmuseum onderzoeker en curator Sandrine Colard uit om een tentoonstelling te creëren die sitespecifiek peilt naar de stille geschiedenissen van het kolonialisme. Congoville duidt op de zichtbare en onzichtbare stedelijke sporen van de kolonie, niet op het Afrikaanse continent, maar pal in het België van vandaag: een schoolgebouw, een park, imperialistische mythes en burgers van Afrikaanse origine. Doorheen de tentoonstelling en deze bijhorende publicatie is Congoville de context waarbinnen 15 hedendaagse kunstenaars, als zwarte flâneurs op pad in een postkoloniale stad, het koloniale verleden en de impact ervan adresseren.Door de veelheid aan perspectieven en stemmen is dit boek tegelijk een catalogus en een naslagwerk met zowel academische als artistieke bijdragen. Samen ontvouwen de betrokken kunstenaars en auteurs de blauwdruk van Congoville, een imaginaire stad die ons nog steeds onbewust in haar greep houdt, maar ons ook aanspoort om na te denken over een de-koloniaal utopia. Een eeuw na de oprichting van de École Coloniale Supérieure in Antwerpen nodigt het naburige Middelheimmuseum onderzoeker en curator Sandrine Colard uit om een tentoonstelling te creëren die sitespecifiek peilt naar de stille geschiedenissen van het kolonialisme. Congoville duidt op de zichtbare en onzichtbare stedelijke sporen van de kolonie, niet op het Afrikaanse continent, maar pal in het België van vandaag: een schoolgebouw, een park, imperialistische mythes en burgers van Afrikaanse origine. Doorheen de tentoonstelling en deze bijhorende publicatie is Congoville de context waarbinnen 15 hedendaagse kunstenaars, als zwarte flâneurs op pad in een postkoloniale stad, het koloniale verleden en de impact ervan adresseren. Door de veelheid aan perspectieven en stemmen is dit boek tegelijk een catalogus en een naslagwerk met zowel academische als artistieke bijdragen. Samen ontvouwen de betrokken kunstenaars en auteurs de blauwdruk van Congoville, een imaginaire stad die ons nog steeds onbewust in haar greep houdt, maar ons ook aanspoort om na te denken over een de-koloniaal utopia.
Colonisation. Decolonisation --- Art --- sculpture [visual works] --- installations [visual works] --- colonization --- performance art --- historic monuments --- postcolonialism --- sound art --- #breakthecanon --- Tayou, Pascale Marthine --- Baloji, Sammy --- Benassi, Elisabetta --- Thomas, Hank Willis --- Ferreira, Ângela --- Kiwanga, Kapwani --- Katambayi Mukendi, Jean --- Leigh, Simone --- Rahmani, Zahia --- Mahama, Ibrahim --- Mbikayi, Maurice --- Gbaguidi, Pélagie --- Kingelez, Bodys Isek --- Augustijnen, Sven --- KinAct Collective [Kinshasa] --- Koloniale Hogeschool van België --- Antwerp --- Belgium --- Congo
Choose an application
Art --- sculpture [visual works] --- installations [visual works] --- colonization --- performance art --- historic monuments --- postcolonialism --- sound art --- Tayou, Pascale Marthine --- Baloji, Sammy --- Benassi, Elisabetta --- Thomas, Hank Willis --- Ferreira, Ângela --- Kiwanga, Kapwani --- Katambayi Mukendi, Jean --- Leigh, Simone --- Rahmani, Zahia --- Mahama, Ibrahim --- Mbikayi, Maurice --- Gbaguidi, Pélagie --- Kingelez, Bodys Isek --- Augustijnen, Sven --- KinAct Collective [Kinshasa] --- Koloniale Hogeschool van België --- Antwerp --- Congo
Choose an application
Art --- sculpture [visual works] --- installations [visual works] --- colonization --- performance art --- historic monuments --- postcolonialism --- sound art --- Tayou, Pascale Marthine --- Baloji, Sammy --- Benassi, Elisabetta --- Thomas, Hank Willis --- Ferreira, Ângela --- Kiwanga, Kapwani --- Katambayi Mukendi, Jean --- Leigh, Simone --- Rahmani, Zahia --- Mahama, Ibrahim --- Mbikayi, Maurice --- Gbaguidi, Pélagie --- Kingelez, Bodys Isek --- Augustijnen, Sven --- KinAct Collective [Kinshasa] --- Koloniale Hogeschool van België --- Antwerp --- Congo
Choose an application
Art --- sculpture [visual works] --- installations [visual works] --- colonization --- performance art --- historic monuments --- postcolonialism --- sound art --- Tayou, Pascale Marthine --- Baloji, Sammy --- Benassi, Elisabetta --- Thomas, Hank Willis --- Ferreira, Ângela --- Kiwanga, Kapwani --- Katambayi Mukendi, Jean --- Leigh, Simone --- Rahmani, Zahia --- Mahama, Ibrahim --- Mbikayi, Maurice --- Gbaguidi, Pélagie --- Kingelez, Bodys Isek --- Augustijnen, Sven --- KinAct Collective [Kinshasa] --- Koloniale Hogeschool van België --- Antwerp --- Congo
Choose an application
One hundred years after the founding of the École Coloniale Supérieure in Antwerp, the adjacent Middelheim Museum invites Sandrine Colard, researcher and curator, to conceive an exhibition that probes silenced histories of colonialism in a site-specific way. For Colard, the term Congoville encompasses the tangible and intangible urban traces of the colony, not on the African continent but in 21st-century Belgium: a school building, a park, imperial myths, and citizens of African descent. In the exhibition and this adjoining publication, the concept Congoville is the starting point for 15 contemporary artists to address colonial history and ponder its aftereffects as black flâneurs walking through a postcolonial city. Due to the multitude of perspectives and voices, this book is both a catalogue and a reference work comprised of artistic and academic contributions. Together, the participating artists and invited authors unfold the blueprint of 'Congoville', an imaginary city that still subconsciously affects us, but also encourages us to envision a decolonial utopia. With contributions by: Pieter Boons, Sandrine Colard, Filip De Boeck, Bas De Roo, Nadia Yala Kisukidi, Sorana Munsya & Léonard Pongo, Herman Van Goethem, Sara Weyns, Nabilla Ait Daoud. Participating artists: Sammy Baloji, Bodys Isek Kingelez, Maurice Mbikayi, Jean Katambayi, KinAct Collective, Simone Leigh, Hank Willis Thomas, Zahia Rahmani, Ibrahim Mahama, Ângela Ferreira, Kapwani Kiwanga, Sven Augustijnen, Pascale Marthine Tayou, Elisabetta Benassi, Pélagie Gbaguidi. Exhibition: Middelheim Museum, Antwerp, Belgium (29.5-3.10.2021). Een eeuw na de oprichting van de École Coloniale Supérieure in Antwerpen nodigt het naburige Middelheimmuseum onderzoeker en curator Sandrine Colard uit om een tentoonstelling te creëren die sitespecifiek peilt naar de stille geschiedenissen van het kolonialisme. Congoville duidt op de zichtbare en onzichtbare stedelijke sporen van de kolonie, niet op het Afrikaanse continent, maar pal in het België van vandaag: een schoolgebouw, een park, imperialistische mythes en burgers van Afrikaanse origine. Doorheen de tentoonstelling en deze bijhorende publicatie is Congoville de context waarbinnen 15 hedendaagse kunstenaars, als zwarte flâneurs op pad in een postkoloniale stad, het koloniale verleden en de impact ervan adresseren.Door de veelheid aan perspectieven en stemmen is dit boek tegelijk een catalogus en een naslagwerk met zowel academische als artistieke bijdragen. Samen ontvouwen de betrokken kunstenaars en auteurs de blauwdruk van Congoville, een imaginaire stad die ons nog steeds onbewust in haar greep houdt, maar ons ook aanspoort om na te denken over een de-koloniaal utopia.
Colonisation. Decolonisation
---
Art
---
sculpture [visual works]
---
installations [visual works]
---
colonization
---
performance art
---
historic monuments
---
postcolonialism
---
sound art
---
#breakthecanon
---
Tayou, Pascale Marthine
---
Baloji, Sammy
---
Benassi, Elisabetta
---
Thomas, Hank Willis
---
Ferreira, Ângela
---
Kiwanga, Kapwani
---
Katambayi Mukendi, Jean
---
Leigh, Simone
---
Rahmani, Zahia
---
Mahama, Ibrahim
---
Mbikayi, Maurice
---
Gbaguidi, Pélagie
---
Kingelez, Bodys Isek
---
Augustijnen, Sven
---
KinAct Collective [Kinshasa]
---
Koloniale Hogeschool van België
---
Antwerp
---
Belgium
---
Congo
---
#SBIB:39A5
---
#SBIB:316.7C200
---
#SBIB:949.3H1
---
7.04
---
7.039
---
967.5
---
325
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|